Citroen Traction Avant 11BN vrati se na početnu Austin 10/4 Saloon Fiat 500C Topolino Willys Jeep MB Mercedes Benz 220 Cabrio

 

 


FIAT 128 - PRVI S PREDNJIM POGONOM


Fiat 128 - prvi model talijanskog giganta sa prednjim pogonom

Predstavljen u travnju 1969. godine, Fiat 128 bio je prvi model talijanskog giganta sa prednjim pogonom. Alternativa još jednom popularnom Fiatovom modelu, 124/1100 (kod nas svojevremeno vrlo poznatog i pod Ladinim znakom), posljednji je masovni Fiat te veličine koji se proizvodio u trovolumenskom obliku. Nakon njega dolazili su Ritmo, Tipo, Bravo i aktualni Stilo.

U novom Fiatu premijeru je imao i moderni 1.1-litreni benzinac (55 KS) koji se ubrzo pokazao jednim od najboljih u svojoj klasi. A upravo takvim se pokazao i cijeli automobil. Na cesti se ponašao vrlo dobro, imao je dosta mjesta za prosječnu obitelj i njihovu prtljagu, a i izgledao je sasvim OK. Tim je kvalitetama početkom sljedeće godine Fiatu donio drugu titulu europskog automobila godine. (Fiat 124 - 1967. godine + još šest takvih titula do danas)

Jasno, automobil je postao hit širom Europe, pa su uskoro stigle i druge izvedbe. Osim trovolumenske limuzine koja je stizala sa dvoja i četvera vrata, 128-ica je bila i karavan, a od 1971. godine, osim što se dvovratna mogla nabaviti i u moderniziranoj «Rally» izvedbi (1.3/67 KS), dolazila je i kao «Sport Coupe», te se kao takva vanjskim dizajnom potpuno razlikovala od limuzine. Ovaj atraktivni Fiat opremao se sa dva motora (1.1/64 KS, 1.3/75 KS) i u dvije izvedbe (S, SL) koje su se između ostalih sitnica mogle prepoznati po jednostrukim ili dvostrukim prednjim okruglim svjetlima.

Fiat 128 «Special» pojavio se 1974. godine i u biti je bio četverovratni «Rally». Ipak, zbog renomea čisto obiteljskog automobila motor mu je bio prigušen na 60 KS. U ono vrijeme ta snaga je bila sasvim dovoljna za 800-tinjak kilograma težak automobil. Sljedeća novost stigla je 1975. godine. Fiat 128 3P (3 porte – troja vrata) od limuzine se razlikovao po trećim vratima koja su pokrivala spušteni, kosi stražnji kraj. Ovim modelom 128 «Sport Coupe» se prestao proizvoditi, ali time nije prestala Fiatova proizvodnja sportskih modela. Koju godinu ranije na bazi 128-ice Fiat i Bertone su razvili odličan X1/9.

Fiat 128 3P nastao je kao odgovor na tada svježeg tzv. rodonačelnika kompaktne klase, VW Golfa (nosi tu titulu zbog opće popularizacije te klase, ali prvi je bio Renault 16). Treća vrata otvarala su više prostora za prtljagu ili drugi teret koji se dodatno dobivao obaranjem stražnjih naslona. Kako je stigao šest godina nakon prve 128-ice, 3P je imao modernije izvedene detalje (svjetla, maska ...), ali nije puno prošlo da se pojavi i potpuno obnovljena klasična izvedba. Te 1976. godine 128-ica je dobila moderniju tehniku (motor, mjenjač, kočnice, ...), obnovljena sjedala, instrumentnu ploču, veće branike, kvadratna svjetla, ...

Sljedeća važna godina je 1978. Tada se predstavlja model Ritmo koji najavljuje kraj za 128-icu. Ipak, tada je u mirovinu otišla tek izvedba sa kosim stražnjim krajem (3P), karavan je trajao još dvije godine, dok je klasična, trovolumenska limuzina izdržala u proizvodnji sve do 1983. godine. U svim svojim izvedbama popularna 128-ica se proizvela u oko 3.1 milijun primjeraka od čega oko 2.5 milijuna otpada na limuzinsku i 3P izvedbu. Brojke su to koje su u 70-ima učvrstile Fiata kao jednog od najvećih proizvođača automobila na svijetu.

Zastava 128 i 101 – omiljene silom

Godine 1971. Fiatov bestseller se počeo proizvoditi i u kragujevačkoj tvornici. Pod Zastavinim znakom prvotno je nosio istu oznaku, 128, da bi u 80-ima, skupa s modelom 101 (3-vratna i 5-vratna izvedba sa kosim krajem), dobio dodatak nazivu, Skala.
Automobil je to koji je dobrano motorizirao radničku klasu diljem bivše Jugoslavije. Država je štitila svoj proizvod tako što je stranim automobilima porezom dizala cijenu gotovo za duplo. Tako je Jugoslaven jednostavno bio primoran da, ako želi auto, mora uzeti domaći proizvod. To u 70-ima i nije bilo tako loše jer je 128-ica tada bila vrlo solidan automobil, ali kasnije ...
Za razliku od Talijana, kod nas je popularnija bila izvedba sa kosim stražnjim krajem – 101, kod nas vječno poznat kao «Stojadin» koji se proizvodio i u 5-vratnoj izvedbi.

Taj narodni automobil dolazio je u posebnim izvedbama (Super, Comfort, Specijal i Mediteran) koje su se razlikovale po snazi motora, dodatku u obliku integriranih naslona za glavu, brojača okretaja, «bogatijih» presvlaka, ...

Inače, motori od 1-1 i 1-3 litre na početku su dolazili iz Italije da bi ih s vremenom počeli proizvoditi u Srbiji. Tu su i počele prve veće kritike na račun stojke. Kako je vrijeme prolazilo automobil je sve teže pratio konkurenciju poput Escorta, Kadetta, dok je Golf II bio daleko, daleko.

Do početka 90-ih «Stojadini» i 128-ice (tada pod znakom Yuga) su preplavili ceste bivše države. Rat je donio prestanak izvoza kragujevačkih poluproizvoda i do danas je velika većina završila na raznim auto-otpadima što je još jedan znak koliko su to bili «dugovječni» automobili. Srbi su svojeg «žiku» u znatno manjim brojkama nego ranijih desetljeća proizvodili sve do 2001. godine.
To je skoro 20 godina nakon prestanka proizvodnje u Italiji.

Preneseno sa AUTOfreak.

---------------------

objavljeno 4.3.2006.



 

 

VRIJEME


PROMET

Kolnici su mokri i skliski u većem dijelu zemlje. Vozače upozoravamo da prilagode brzinu i način vožnje uvjetima na cestama te održavaju sigurnosni razmak između vozila.

RADARI